Toimintaohje
- Tavaran käsittelyaika ja prosessi: Tavarat saapuvat meille asiakasyrityksiltämme yleisesti pienellä viiveellä katoamishetkestä. Viive voi olla 1–5 arkipäivää, mutta tietyissä tapauksissa 2 viikkoa tai enemmänkin. Suosittelemme odottamaan 1–2 arkipäivää katoamisesta ennen yhteydenottoa.
- Tiedustelu: Voit ottaa meihin yhteyttä asioimalla löytötavaratoimistoissamme, tekemällä verkkotiedustelun tai soittamalla maksulliseen puhelinpalveluumme. Katso hinnasto. Suosittelemme olemaan ottamatta yhteyttä maksullisiin palveluihimme useita kertoja.
- Tavaran nouto: Löytyneen tavaran voit noutaa toimistoiltamme tai tilata sen postitse. Voimme siirtää tavaran noudettavaksi Helsingin ja Vantaan toimipisteidemme välillä maksutta. Voit lähettää siirtotoiveesi palautelomakkeellamme (liitä mukaan löytönumero).
Tärkeää tietoa löytötavaroiden käsittelystä
- Säilytysaika: Löytötavaroita säilytetään lain mukaisesti kolme (3) kuukautta. Suomalaiset passit, henkilökortit, oleskelulupakortit ja ajokortit toimitetaan Helsingin poliisille viipymättä.
- Rekisteröinti: Tavarat rekisteröidään löytötavararekisteriin. Esimerkiksi avaimet, silmälasit, päähineet, käsineet ym. vastaavat tavarat ovat kuitenkin käytännössä aina helpommin tunnistettavissa paikan päällä.
- Ilmoittaminen: Kaikista löydöistä, joista omistajan tiedot selviävät, ilmoitamme omistajalle. Puhelimista, joissa on suomalainen kuukausimaksullinen liittymä, kulkeutuu tieto liittymän omistajalle.
- Maksut: Löytötavaramaksut pohjautuvat löytötavaralakiin ja -asetukseen. Lisäpalvelut, kuten pakettitoimitus, ovat saatavilla hinnastomme mukaisesti.
- Tavaran löytäjä: Vastaanotamme ainoastaan asiakasyritystemme tiloista löytyneitä tavaroita, eli ns. laitoslöytöjä. Muualta löydetyt tavarat (mm. katulöydöt) tulee toimittaa poliisille.
- Ulkoistaminen: Mikäli toivot yrityksellesi tai tapahtumallesi löytötavarapalvelun ulkoistamista, voit ottaa meihin yhteyttä palautelomakkeemme kautta.
Yhteydenotto & aukioloajat